Om livet på landet, vår familj & vårt hem. Och kanske lite annat...

torsdag 12 april 2012

Fullbelagt!

Efter mars sol så kan man om man tittar noga se några fräknar!



Nu är vi hemma & sjuka HELA familjen! Jag är på bättringsvägen & tur var väl det igår när jag upptäckte att Astrid hade feber! Hua. Inte roligt med en 4 veckors bebis & feber.... det slutade med att vi fick åka in till barn akuten i Jönköping sen kväll, Alice sov, så vi tackar vår lyckliga stjärna att vi har fina J & M runt oss som ställer upp utan krux! ♥

Nu så måste jag få tycka till... innan vi bestämde oss för att åka in till akuten så försökte jag ringa för att få lite rådgivning.... kvällstid så finns det endast ett nummer som man är hänvisad till som förälder- barnakuten. Där hade man kopplat ur telefon på grund av att dom hade hög belastning inne på akuten. Ja inte så konstigt, det kan man ju förstå, men det betyder alltså att man inte har någon annanstans att vända sig! Det däremot är mycket dåligt! Nu är detta inte vårt första barn så vi har lite rutin men Alice var så förskonad när hon var spädbarn. Hon fick sin första feber när hon var 6 månader. Så lite handfallna var vi igår ändå. Jag menar, man måste ju kunna få bolla med någon utbildad & få lite råd & tips. Det enda valet man lämnas med om man är osäker är att åka in till akuten, kanske helt i onödan & öka på köerna där & arbets belastningen för personal!!
Hur tänker dom då? I min stora irritation & frustration så kom jag på att i Stockholm finns något som heter Vårdguiden. Vi slog upp numret, jag ringde & möttes av frågan: vart ringer du ifrån? Skit du i det, ville jag säga, men fick förklara för personen i fråga att hon kunde ju åtminstonde lyssna på min fråga innan hon avisade. Det gjorde hon & vi fick svaret att om en 4 veckor gammal bebis har 38 graders feber så ska man åka till akuten.
Väl där var det nästan knökfullt i väntrummet, så vi valde att vänta ut i korridoren. Många små barn som var sjuka. Allt gick bra till slut & Astrid är ok trots feber. Men en pärs- det var det.
Nu tillbaks till sjukstugan (vårt hem), idag på morgonen så hade Alice 38,1 grader inte hög men ändå feber så inget dagis för henne. Lagom till lunch kom pappan hem med samma symptom som jag gått igenom!

Så nu är det fullbelagt!
Tack för kaffet.

4 kommentarer:

  1. Stackare! Hoppas ni kryar på er snabbt nu, tur att mamman är bättre utan henne rasar allt:) Du vet att det bara är att ringa...

    SvaraRadera
  2. Ja det där med telefonkö när man har ett sjukt eller skadat barn är ingen hitt. Men jag brukar skita i den där telefonkön och åka ändå, typ vid astma eller sönderbiten tunga. Man vet ju liksom med sig när det är dags att söka vård:)
    Krya på er! tyvärr är den där "flensan" dryg.
    Kramar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ingen telefonkö man hamnade i utan det var ett röst meddelande som direkt spelades upp där dom förklarade att dom inte kunde ta några samtal ALLS. Man fick ringa 112 om det var ett akut tillstånd eller pröva senare.

      Radera
  3. Krya på er allihop! Skickar en krya på er kram från en oxå krasslig familj ett sten kast ifrån...

    SvaraRadera